Archivio curato da Paul Nicholls
Ottocento Oltremanica
Scheda monografica dell'artista
Ettore TITO, (Castellammare di Stabia 1859-Venezia 1941) Home < Indietro
  • On the Riva, Venice (1882), esposto alla United Arts Gallery, 1882

  • A tour of no importance: life at Murren (1896), “The Graphic” 1896

  • A tour of no importance: Lucerne (1896), “The Graphic” 1896

  • Out of holiday (1896), “The Graphic” 1896

  • Londra (1897), collezione privata

  • A Londra, courtesy Istituto Matteucci, Viareggio

  • The Worst Crossing in London Timely Aid

Nota biografica

Ancora ventenne, eseguiva illustrazioni per riviste inglesi: dal 1893 al 1898, diverse furono pubblicate su “The Graphic”. A Venezia, frequentava un ambiente cosmopolita entrando in contatto con personaggi più americani che inglesi, fra i quali James McNeill Whistler, John Singer Sargent e Henry James. Espone a Venezia nel 1909: Ricordi di Londra.

While still in his twenties, he made illustrations for various English and American publications: “The Graphic” reproduced several from 1893 to 1898. According to one source, towards the end of the century, Tito visited London almost annually.  In Venice, he frequented a very cosmopolitan circle, more American than English, including Whistler, Sargent and Henry James. He exhibited Ricordi di Londra (Souvenirs of London) in Venice in 1909.

http://nicholls.it/800oltremanica/storie-anglo-italiane/storia-09.htm

Soggiorni

1890-1900: Londra.

Contatti

Colnaghi Martin, Dowdeswell Walter, Forbes James Staats, Knowles Kaye, Tooth Arthur, Wallis Thomas, Wallis Henry

Recapiti

6, Haymarket, Londra (1884: Tooth’s).

Esposizioni & Vendite

Liverpool (1892), Londra (1882, 1883, 1884, 1886, 1887, 1888, 1889, 1892, 1900, 1901, 1905, 1908, 1909), Manchester (1884)

Bibliografia

s.a., United Arts Gallery. Third Exhibition, in “The Art Journal”, 1882, pp. 221-222.

s.a., The Chronicle of Art. May, in “The Magazine of Art”, vol. VI, 1883, p. xxx.

s.a., Fine Arts, in “The Athenaeum”, 21 aprile 1883, p. 513.

red., Directory of Artists, in “The Year’s Art”, 1885, ad vocem.

P.E.P., Venice in Spring, in “The Graphic”, 2 maggio 1885, p. 450.

s.a., Ludwig Passini, in “The Art Journal”, 1889, pp. 43-46.

red., Before the Curtain, in “The Graphic”, 25 febbraio 1893, p. 181, ripr.

red., Sunday Evening in St Mark’s Square, Venice: the Children’s Hour, in “The Graphic”, 3 febbraio 1894, p. 121, ripr.

s.a., A German View of Venice, in “The Graphic”, 12 gennaio 1895, p. 40.

red., A Tour of No Importance: Lucerne, in “The Graphic”, 11 luglio 1896, p. 53, ripr.

red., Out for a Holiday, in “The Graphic”, 11 luglio 1896, p. 52, ripr.

red., A Tour of No Importance: Round about Pilatus, in “The Graphic”, 18 luglio 1896, p. 84, ripr.

red., A Tour of No Importance: Grindelwald, in “The Graphic”, 18 luglio 1896, p. 85, ripr.

red., A Tour of No Importance (On the Scheidegg e On the Hoheway, Interlaken: a Touch of Homesickness), in “The Graphic”, 25 luglio 1896, p. 116, ripr.

red., A Tour of No Importance: Life at Murren, in “The Graphic”, 25 luglio 1896, p. 117, ripr.

red., A Tour of No Importance: on the Matterhorn, in “The Graphic”, 1 agosto 1896, p. 150, ripr.

red., A Tour of No Importance: on the Matterhorn, in “The Graphic”, 1 agosto 1896, p. 151, ripr.

red., Old Customs in Venice: a Pictoresque fête, in “The Graphic”, 7 agosto 1897, p. 192, ripr.

red., Disappearing Venice, in “The Graphic”, 5 marzo 1898, p. 289, ripr.

red., The Worst Crossing in London: Timely Aid, in “The Graphic”, 5 marzo 1898, p. 56, ripr.

A. Graves, A Dictionary of Artists who have exhibited Works at the Principal London Exhibitions from 1870 to 1893, Londra 1901 (ristampa 1973), ad vocem.

L. Villari, Italian Life in Town and Country, Londra 1902.

A. Graves, The Royal Academy of Arts. A complete dictionary of contributors and their work from its foundation in 1769 to 1904, Londra 1905, vol. VII (ristampa 1970), ad vocem.

A. Sinclair Covey, The Venice Exhibition, in “The Studio”, vol. XXXV, n. 148, luglio 1905, p. 104, ripr.

S. Brinton, Italian Art at the Venice Exhibition, in “The Studio”, vol. LVI, n. 234, settembre 1912, p. 282, ripr.

A. Graves, A Century of Loan Exhibitions 1813-1912, Londra 1913-1915 (ristampa 1970), 3 volumi, ad vocem.

L. Brosch, The Paintings of Ettore Tito, in “The Studio”, vol. XXXVI, gennaio 1906, pp. 307-316.

A. Melani, Italian Art at the Milan Exhibition, in “The Studio”, vol. XXXVIII, n. 159, p. 150, ripr.

I. Neri, Ettore Tito, Bergamo 1916.

H. Zimmern, Italy of the Italians, Londra, Bath, Melbourne e New York, 1920.

S. Brinton, The recent work of Ettore Tito, in “The Studio”, 14 agosto 1920, vol. 80, n. 329, pp. 3-8.

P. Dini, Lettere inedite dei macchiaioli, Firenze 1975, p. 203, n. 1.

Dizionario degli artisti, in “Pittori & pittura dell’Ottocento italiano”, Novara 1997-1999, ad vocem.

Ettore Tito 1859-1941, catalogo della mostra, Milano 1998.

P. Serafini, Per una storia della pittura veneta dell’Ottocento, in “Vita a Venezia”, catalogo della mostra a cura di E. Savoia, Milano 2010, p. 17.

Sitografia

https://www.britishnewspaperarchive.co.uk/search/results?basicsearch=ettore%20tito&retrievecountrycounts=false

 
Nota:
Il curatore del sito è a disposizione degli aventi diritto per le fonti iconografiche non identificate e si scusa per eventuali omissioni o inesattezze.
Paul Nicholls - Milano - private@nicholls.it
All rights reserved © 2024 Paul Nicholls   |   Progetto grafico: galasiweb  |   Programmazione: mediago.it